De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) gaat verder onder de naam ACM (Autoriteit Consument en Markt). Deze nieuwe toezichthouder komt voort uit de samenvoeging van de Consumentenautoriteit (CA), de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Onafhankelijke Post- en Telecommunicatieautoriteit (OPTA). Chris Fonteijn, beoogd voorzitter van de nieuwe autoriteit: “Het is een korte en stevige naam die duidelijk weergeeft waar de nieuwe toezichthouder voor staat: markten laten werken om de belangen van consumenten te waarborgen.”
De samenvoeging van de drie toezichthouders tot één nieuwe toezichthouder loopt via twee gescheiden wetstrajecten: een instellingswet en een materiële wet. “De instellingswet regelt de instelling van de nieuwe toezichthouder waarbij de onafhankelijkheid is gewaarborgd,” aldus Fonteijn. De nieuwe autoriteit krijgt een bestuur met drie personen. De organisatie gaat zich richten op drie pijlers: consumentenbescherming, sectorspecifiek markttoezicht en mededingingstoezicht. Het bestuur bewaakt de samenhang tussen deze drie pijlers. In de zogeheten materiële wet worden procedures vereenvoudigd en gestroomlijnd.
Toezichthouder NMa krijgt nieuwe naam ACM

Gepubliceerd in: Nieuws
Plaats een reactie!
Site-info
Geef uw mening
Autoschadeportaal op Facebook
Autoschadeportaal op Twitter
Faillissementen
Laden ...
- Overzicht van faillissementen in de mobiliteitsbranche.
