Renault heeft per 1 januari 2012 Renault Erkend Schadeherstel (RES) vernieuwd. Naar eigen zeggen sluit het label weer volledig aan bij de schademarkt. Vanwege de introductie van dit vernieuwde label zijn alle oude contracten met schadeherstelbedrijven opgezegd. Voor het nieuwe RES-contract komen alle schadebedrijven in aanmerking die aan de Eurogarant-norm van Focwa voldoen. De schadebedrijven binnen de dealerorganisatie van Renault Nederland en de voormalige RES-bedrijven krijgen hierbij voorrang. “Opdrachtgevers kopen professioneler in met als gevolg druk op de kosten, de kwaliteit en het proces”, aldus Gian Russchen, Business Unit Manager B2B After Sales bij Renault Nederland. “Met het vernieuwde Renault Erkend Schadeherstel sluiten we weer volledig aan op deze markt.”
Als basis voor Renault Erkend Schadeherstel geldt de Eurogarant-norm van Focwa. Daarnaast gelden er aanvullende eisen voor de RES-erkenning, zoals de aanwezigheid van minimaal één zogenoemde Cartech (Autoschadetechnicus) per schadebedrijf. Naast zijn basisopleiding dient deze persoon alle door Renault aangeboden trainingen te volgen. Hij ziet er op toe dat de auto wordt hersteld conform de eisen van Renault.
Tevens is de loketfunctie verschoven. Steeds vaker worden berijders door de opdrachtgever direct naar het schadebedrijf gestuurd bij afhandeling van schade. Zij zullen daar duidelijk herkennen dat er sprake is van een RES-bedrijf. Uiteraard is de afhandeling van een schade nog steeds mogelijk via het dealerbedrijf.