AkzoNobel zag in 2012 de vraag naar autoreparatielakken zwakker worden in Europa en Noord-Amerika. Toch steeg de omzet van de divisie Automotive and Aerospace met 2 procent. Dit blijkt uit het jaarverslag over 2012.
De zwakkere vraag was volgens AkzoNobel van invloed op de behaalde volumes in de divisie Automotive and Aerospace Coatings. Gunstige valuta-effecten en prijsacties deden desondanks de omzet stijgen met 2 procent tot 1,05 miljard euro. In 2011 was dit nog 1,03 miljard euro. Ook reorganisaties en herstructureringsactiviteiten in volwassen markten hielpen de kosten te beheersen, aldus AkzoNobel.
In het vierde kwartaal van 2012 groeide de omzet van de divisie Automotive and Aerospace Coatings met 3 procent tot 265 mijoen euro; in 2011 was dit nog 258 miljoen euro. Ook in dit kwartaal verzwakten de activiteiten in alle segmenten van de divisie Automotive and Aerospace Coatings, behalve het segment luchtvaart.
De omzet van geheel AkzoNobel steeg in 2012 met 5 procent naar 15,4 miljard euro. “AkzoNobel heeft een sterk resultaat neergezet in moeilijke markten, ondersteund door ons prestatieverbeterprogramma dat de tussentijdse doelstellingen overtrof”, aldus CEO Ton Büchner. “Op de korte termijn blijven de economische omstandigheden uitdagend.” Tussen 2012 en 2015 mikt AkzoNobel op 4% omzetgroei.