In Europa is de nieuwe organisatie ADPA (Automotive Data Publishers Association) van start gegaan. Deze zet zich in voor vrije toegang tot technische gegevens.
Krachtenbundeling
De organisatie is opgezet door zes Europese onafhankelijke uitgevers van voertuigdata: Autodata, Robert Bosch GmbH, HaynesPro, Hella Gutman Solutions, Sator Holding LKQ en TecRMI. Ze hopen door krachtenbundeling te bereiken dat ze makkelijker aan gegevens kunnen komen die partijen in de automotive aftermarket nodig hebben in hun dagelijkse bedrijfsvoering.
Keuzevrijheid
Ralf Pelkmann (TecRMI) is de eerste ADPA-president en spreekt van “een historische dag voor de branche die data publiceert. We volgen gezamenlijk de markt, de voor ons relevante politieke ontwikkelingen binnen de EU én we spreken met één stem.” De Nederlander Peter van der Galiën, verkoopdirecteur van HaynesPro, is de vice-president van de ADPA. “Door ervoor te zorgen dat onafhankelijke aftermarketpartijen alle benodigde informatie krijgen, kan de vereniging uiteindelijk de automobilist optimale keuzevrijheid geven bij het bepalen aan wie ze hun voertuigonderhoud toevertrouwen.”