In Baarn is een bestuurder van een Tesla Model S dodelijk verongelukt. Tesla onderzocht het auto-ongeluk en concludeerde dat de automatische piloot niet de oorzaak was, maar dat de snelheid vlak vóór het ongeluk veel te hoog lag (155 km/h).
Onderzoek
De brandweer is uiterst voorzichtig te werk gegaan bij het ongeluk. De auto was tegen een boom aan gereden. Hierbij kwam de bestuurder, een 53-jarige man uit Hilversum, om het leven. Tesla Nederland heeft technici naar de plaats van het ongeluk gestuurd. Een woordvoerster laat weten dat dit gebruikelijk is bij ongelukken. De technici kunnen de hulpdiensten adviseren en bij het onderzoek helpen. Als de auto is geborgen helpen de technici bij het uitlezen van de boordcomputer.
Protocol
Bij ongelukken met elektrische auto’s volgen de hulpdiensten een speciaal protocol dat in 2009 werd opgesteld door de branchevereniging, aldus een woordvoerder van RAI Vereniging. Dat is opgesteld omdat de accu’s van elektrische auto’s hoogspanning opwekken. De brandweer weet bij ‘gewone’ ongelukken hoe de elektrische installatie moet worden uitgeschakeld. Bij het ongeluk in Baarn was de auto zo erg beschadigd, dat de brandweerlieden hier vanaf weken om hulpverleners niet in gevaar te brengen.