De markt voor verzekeren zit midden in een grote verandering. “De Nederlandse verzekeraars moeten zich opnieuw uitvinden”, stelt Deloitte in een verschenen rapport ‘Staying ahead of the game’.
Kostenbesparingen
In het rapport kijkt Deloitte naar de toekomst van de verzekeringsbranche. Men signaleert dat de verzekeringsmarkt in een rap tempo verandert, maar veel veranderingen zijn met name ingezet door kostenbesparingen. Volgens Deloitte kan alleen innovatie verzekeraars nog redden in een sterk veranderende wereld. Lukt dat niet, dan zullen spelers als Google en Alibaba de verzekeringsmarkt overnemen.
Deeleconomie
Deloitte signaleert in het rapport trends die kansen bieden tot verandering. De onderzoekers noemen de deeleconomie, nieuwe technieken zoals robotisering, nieuwe risico’s door bijvoorbeeld klimaatverandering en digitalisering, big data en veranderende wetgeving. Behoeftes van consumenten veranderen en verzekeraars hebben kansen genoeg om met nieuwe producten nieuwe doelgroepen te bereiken. “Neem de deeleconomie”, zegt Deloitte tegen BNR Nieuwsradio. “Een autoverzekering is traditioneel gekoppeld aan een auto, maar je zou eigenlijk nu iets willen hebben wat gewoon meegaat met een berijder. Je moet er niet aan denken dat je dat in een klassieke verzekeringsadministratie moet gaan verwerken.’
Deloitte waarschuwt dat hoewel het aantrekkelijk lijkt om op de korte termijn de winst te optimaliseren, alleen drastische innovaties voor de lange termijn de bedrijfstak veilig kunnen stellen.