De Belgische verzekeraar Fidea heeft de campagne ‘Smartphone Free Driver‘ gelanceerd. Hiermee roept men automobilisten op om de smartphone 40 dagen lang uit te schakelen achter het stuur van de auto.
Onveilig
Reden voor de campagne is volgens Fidea dat het gebruik van de smartphone achter het stuur even onveilig is als de combinatie van alcohol en rijden. “Alleen moet dat besef bij veel chauffeurs nog doordringen. De zogenaamde ‘smartphonegeneratie’ vindt dat autorijden en smartphonegebruik perfect te combineren zijn: Boetes schrikken blijkbaar onvoldoende af en apps worden vaak gewoon uitgeschakeld.”
Gedrag veranderen
Uit een Twitterpoll van Fidea blijkt bovendien dat chauffeurs liever zelf beslissen over wat ze al dan niet installeren op hun slimme telefoon. De campagne moet in de allereerste plaats zorgen voor een verandering in attitude: “Pas als bestuurders het gevaar van hun eigen gedrag inzien, kunnen ze het aanpassen.”
Recentelijk vond de Europese Nacht zonder Ongevallen plaats, een actie om jongeren erop te wijzen dat rijden onder invloed van alcohol en drugs niet kan. De actie is een jaarlijks initiatief van de Responsible Young Drivers (RYD) met Fidea als partner.