Bij 41% van de automobilisten die een ongeluk veroorzaken speelt vermoeidheid achter het stuur een rol. Dit blijkt uit een Europese studie door AAA Foundation for Traffic Safety.
Vluchtstrook
Volgens de enquête belandde 13% van de bestuurders op de vluchtstrook of naast de weg door vermoeidheid. 25% had de indruk dat ze enkele seconden ingedommeld waren achter het stuur.
Om de vermoeidheid te bestrijden, kiest 87% van de automobilisten ervoor te stoppen en een dutje te doen. Anderen praten met een passagier (83%), zetten muziek op (63%), rijden met het raam open (60%), drinken koffie (54%) of eten iets als tussendoortje (43%).
Vermoeidheid detecteren
De afgelopen jaren werden er verschillende systemen ontwikkeld die de eerste tekenen van vermoeidheid bij een bestuurder kunnen detecteren en aanzetten tot stoppen, zoals een slaapring en een radarverklikkingssysteem. Maar de studie toonde aan dat dergelijke systemen weinig efficiënt zijn. Sommige modellen geven te snel een waarschuwing en andere modellen geven helemaal geen waarschuwing bij een vergevorderd stadium van vermoeidheid.
Alle bestuurders die hebben deelgenomen aan de studie, vonden dat ze zelf een correcte inschatting konden maken van hun staat van vermoeidheid.