De premies van de autoverzekering gaat voor vrijwel elke auto die nieuw op kenteken wordt gezet, fors omhoog. Dit komt omdat de uitstootcijfers per 1 september naar boven toe worden bijgesteld. Dit zegt Independer.
Meestijgen
Volgens Independer betekent een hogere uitstoot automatisch een hogere bpm, een duurdere auto en een duurdere autoverzekering. Verzekeraars gebruiken in veel gevallen de cataloguswaarde (waarin de bpm is meegerekend) bij het bepalen van de premie. Als de bpm hoger wordt, stijgt de prijs van de auto met hetzelfde bedrag mee en stijgt dus de meer premie voor de autoverzekering van een nieuwe auto.
BPM
De Belastingdienst baseert de hoogte van de BPM vooral op de CO2-uitstoot van de auto. De uitstootcijfers werden eerst volgens de NEDC-test berekend, maar deze bleek niet erg betrouwbaar. Daarom wordt per 1 september de nieuwe strengere WLT-test verplicht, die een veel nauwkeuriger beeld geeft van het daadwerkelijke brandstofverbruik en de uitstootcijfers.
Volgens Independer zullen de uitstootcijfers van vrijwel alle auto’s die nieuw op kenteken worden gezet naar boven toe worden bijgesteld, met als gevolg een hogere bpm, een duurdere auto en meer premie voor de autoverzekering.
Elke auto die vóór 1 september 2018 op kenteken geregistreerd is, valt buiten de bpm verhoging.