“Grote verzekeraars knijpen de schadeherstelketens nog steeds af en autobezitters worden hierdoor geconfronteerd met mogelijke waardevermindering omdat hun auto niet goed is hersteld.” Dit stelt Irene Sommeling (Jijbepaalt.nl) in het Assurantie Magazine.
Klachten
Sommeling zegt in de afgelopen jaren veel transacties te hebben gevolgd en doet daarvan verslag in het Assurantie Magazine. Op grond van haar verzamelde bewijsmateriaal en klachten van autobezitters en schadeherstellers zegt ze dat verzekeraars hun eigen belang nastreven en daarover niet transparant zijn. Haar verslag wordt gekenmerkt door prijsafspraken en bedongen kortingen op het uurtarief en op de inkoop van onderdelen: “Er wordt niet gecalculeerd zoals ’t hoort, maar er wordt eerst gekeken naar de afspraken die gemaakt zijn met de verzekeraar. Daar wordt naar gecalculeerd, vaak met gebruik van de ‘optimalisatieknop’ in het calculatiesysteem van Solera/ABZ.”
Aanschrijven
Hierdoor worden volgens Sommeling bijvoorbeeld onderdelen niet vervangen, terwijl dit wel zou moeten zijn gebeurd: “Aansprakelijkheidsverzekeraars betalen teveel voor herstel dat dankzij de afspraken tussen herstelketens en cascoverzekeraars in werkelijkheid veel goedkoper voor die laatste partij uitpakt.”
Sommeling meldt in het Assurantie Magazine dat ze alle grote verzekeraars gaat aanschrijven om de “malafide” praktijken rond schadeherstel aan de kaak te stellen. (Bron: AMweb)