De komst van autonome voertuigen zal de markt voor autoverzekeringen de komende decennia volledig op zijn kop zetten. Dit is de uitkomst van een analyse van de Boston Consulting Group, die in opdracht van het Verbond van Verzekeraars de impact van autonome voertuigen op de Nederlandse markt heeft onderzocht.
Nieuwe kansen
Uitkomst is dat in 2040 een significant deel van de huidige autoverzekeringsmarkt verdwenen zal zijn. Maar tegelijkertijd ontstaan er nieuwe kansen voor verzekeraars. `Bovendien zullen waarschijnlijk nieuwe spelers de markt betreden, zoals telecommaatschappijen, technologiereuzen en autofabrikanten. Tegelijkertijd ontstaan er ook nieuwe kansen voor verzekeraars, waarbij zij een totaalpakket aan diensten regelen. Bijvoorbeeld een totaalpakket van services, inclusief mobiliteit, taxi, vervangend vervoer en andere typen transport. Ook kunnen zij nieuwe producten aanbieden zoals cyberverzekeringen en door de toenemende noodzaak aan verkeersbijstand door productaansprakelijkheid.
Verzekeringsmarkt krimpt
De Insurance Academy stelt in haar rapport dat 30 tot 60 procent van het Nederlandse wagenpark in 2040 naar verwachting grotendeels autonoom zal zijn. Hierdoor zal de markt van traditionele autoverzekeringen de komende 25 jaar met 35-65% krimpen.