Bovag heeft de werkgeversdelegatie aan de onderhandelingstafel voor een nieuwe carrosserie-cao meegegeven dat terughoudendheid geboden is als het gaat om stijging van de loonkosten. De verdiencapaciteit van schadebedrijven staat immers onder grote druk, zo laat de belangenbehartiger weten.
Opdrachtgevers
De cao-onderhandelingen voor de 386 bij Bovag aangesloten (ruit)schadeherstelbedrijven worden gedaan door een vertegenwoordiger van de FWT (Federatie Werkgeversorganisaties in de Techniek). Bovag zegt deze onderhandelaar te hebben meegegeven dat de markt voor schadeherstel gedomineerd wordt door een relatief beperkte groep grote opdrachtgevers, met name verzekeraars en leasemaatschappijen, die zeer scherp inkopen. De tarieven die deze grote opdrachtgevers hanteren, bieden geen ruimte voor loonkostenstijgingen, zo blijkt ook ut een enquête onder de schadeleden.
Niet gerust
De onderhandelingen over een nieuwe cao Metaal en Techniek (‘kleinmetaal’),zijn van start gegaan. De huidige cao loop op 31 mei 2019 af. Bovag zegt niet gerust te zijn op een redelijke en voor schadebedrijven werkbare uitkomst van de onderhandelingen omdat de cao Metaal en Techniek een hele brede cao is, met een waaier aan bedrijven en bedrijfstakken en bijbehorende belangen. Dat was extra reden voor de belangenorganisatie om bij de onderhandelaars specifiek aandacht te vragen voor de unieke situatie in de schadebranche.