De volledig zelfrijdende auto, die zich probleemloos zonder bestuurder door de drukke binnenstraten van Amsterdam manoeuvreert komt niet voor 2040. Deze prognose kwam van Dariu Gavrilla, professor bij de sectie Intelligent Vehicles van TU Delft, tijdens de Automotive Collision Experience op 21 mei 2019.
Autonome autotechnologie
Gavrilla was jarenlang betrokken bij de ontwikkeling van autonome autosystemen van Daimler. Hij zei dat de autonome autotechnologie op dit moment nog altijd in de ontwikkelingsfase is. “Tunnels, donker, sneeuw en gladheid vormen nog altijd grote problemen op voor de autonome auto. Marketing doet een belofte die een auto niet kan waarmaken: autopilot bijvoorbeeld suggereert dat de auto zonder menselijke back-up kan rijden. Dat is niet waar. Ook is het de vraag of je de auto niet moet rebooten als je de grens overgaat.”
Schadelast
In de huidige ontwikkelingsfase betekenen die rijhulpsystemen nog niet direct minder ongelukken, maar wel een hogere schadelast. Volgens Gavrilla kan een auto alleen autonoom rijden als het naast een camera minimaal 2 sensoren heeft, een totaalpakket dat al snel 10 duizend euro zal kosten